Yamaç paraşüt sporu diğer doğa ve extrem sporlarda olduğu gibi bir takım tehlike ve zorluklar içermektedir. Her türlü güvenlik önlemi alınsa dahi, %100 kontrolün pilotta ve eğitmenlerde olmadığı, hava koşullarının ani değişiklikler gösterebileceği ve değişen koşulların, pilotu zor durumlar içine sokabileceği, kalkışta, inişte ve uçuş esnasında ağır yaralanmalı / kırımlı ve ölümlü kazalar yaşanabileceği her kez tarafından bilinmelidir.
Ancak alınacak tedbirler ile bu tarz kazaları minimize etmek mümkündür. Alınacak tedbirler 5 aşamadan oluşmaktadır.
|
![]() |
Birinci Aşama - Genel Önleyici Tedbirler
- Doğru eğitimleri, doğru kişilerden almak.
- Eğimlere asla ara vermemek. Araştırmak, İncelemek, İzlemek.
- Yeniliklere açık olmak, uygulamak.
- Seviyeye uygun;
- Ekipmanla,
- Havalarda,
- Takeoflarda ve iniş alanlarında uçmak.
- Kullanılan tüm uçuş ekipmanların sürekli bakım ve kontrollerini yapmak.
- Yedek paraşütü düzenli olarak havalandırmak ve yeniden katlamak.
- Eğitim bilgi ve beceri seviyemizi doğru olarak bilmek, kabullenmek.
- Yamaçparaşütü yapan diğer pilot ve guruplarla yakın ilişki içinde olmak.
İkinci Aşama - Uçuş Öncesi Alınabilecek Önleyici Tedbirler
- Uçuş günü öncesi bedensel ve zihinsel aktiviteleri yavaşlatan veya durduran her türlü maddeyi (alkol, uyuşturucu, hap vb.) kullanmamak,
- Hava durumundan, uçuş bölgesinin meteorolojik koşullarını takip etmek.
- Bölgede ilk defa uçulacaksa yerel pilotlarla iletişime geçip brifing almak.
- Asla ve Asla yalnız uçuş planlamamak.
- Telsiz, Varyo, GPS ve diğer elektronikleri her zaman şarjlı tutmak.
- Uçuşa uygun kıyafetleri tercih etmek.
Üçüncü Aşama - Kalkış Hazırlıkları ve Kalkış Esnasında Alınabilecek Önleyici Tedbirler
- Kalkış öncesi kontrolleri eksiksiz ve tam yapmak,
- Telsiz frekansını ayarlamak ve diğer pilotlarla telsiz kontrolü yapmak,
- Varyo/GPS açmak hazırlamak,
- Kanadı rüzgâr yönüne doğru sermek,
- İpleri kontrol etmek (düğüm kontrolü, dolaşma kontrolü, takılma kontrolü vb.)
- Kuşamı (Harnes, Kask vb.) dikkatlice ve düzgün bir biçimde kuşanmak,
- Çevre kontrolü yapmak,
- Uçan ve uçmaya hazırlanan diğer pilotları kontrol etmek,
- Rüzgâr darbelerini ve termik cycle (termik geçiş döngülerini) larını takip etmek.
- Sorunlu bir kalkış yapmamak (Kravat, Düğüm, Asimetrik Kapanma vb.),
Dördüncü Aşama - Uçuş Esnasında Alınabilecek Önleyici Tedbirler
- Hava trafik kurallarına harfiyen uymak,
- Çarpışmayı önlemenin her pilotun asli ve öncelikli görevi olduğunu unutmamak.
- Uçuş/yol/termik hakkı benim diye direnmemek,
- Diğer pilotlara yaklaşmamak,
- Tepe önündeki hava trafiği arttığında oradan uzaklaşmak. Farklı bir bölgede uçmak veya iniş kararı almak.
- Meteorolojik koşulları sürekli takip etmek.
- En ufak değişikliklere dahi adapte olmak.
- Diğer pilotları daima takip etmek.
- Onların havada yaşadıkları olumlu (termik, kaldırıcı bulunması) ve olumsuz (türbülans alanına girme, sert kapanmalar yaşama vb.) durumları izlemek ve gerekli tedbirleri almak.
- Türbülans ve ventüri alanlarından uzak durmak.
- Sürekli olarak planlı ve plansız (acil durum) kullanabileceğiniz iniş alanlarını tespit etmek.
Beşinci Aşama - İniş Esnasında Alınabilecek Önleyici Tedbirler
- Kalkış anından itibaren sürekli olarak acil ve normal iniş alanlarını belirleyerek her an inecekmiş gibi fikren hazır olmak.
- İniş alanındaki hava trafiğini sürekli talip etmek.
- İniş esnasında diğer pilotları sıkıştırmamak.
- İniş prosedürünü tam uygulamak,
- Zamanlıca rüzgârı karşılamak ve rüzgârı karşılayarak inmek,
- Harnesten zamanında çıkmak,
- Son yaklaşmadaki yapılmaması gereken hareketlere dikkat etmek,
- İniş gerçekleşir gerçekleşmez kanadı toplamak ve iniş yapan diğer pilotlara yardım etmek.